Keväisin, kun aurinko alkaa sulattaa lumia, alkaa myös
veneen kevätkunnostus tunkea ajatuksiin. Tänäkin keväänä Aquilan kimpussa
hääräiltiin satoja tunteja ennen vesillelaskua. Jossain vaiheessa alkukesästä
allekirjoittaneesta alkoi tuntua sille, että kaiken sen veneellä ”ruuvimeisseli
kädessä” vietetyn ajan jälkeen pitäisi päästä myös nauttimaan veneilystä veneen
kelluessa. Työ ja muut kiireet eivät kesäkuussa antaneet (juhannusta lukuun
ottamatta) mahdollisuutta purjehdukseen, mutta mieltä rauhoitti tieto siitä,
että heinäkuussa lähdettäisiin pidemmälle reissulle. Voin hyvällä mielellä
todeta, että tämä meneillään oleva reissu on ollut nautinnollinen eivätkä
keväällä Aquilan ahtaista paikoista ja terävistä lasikuidun reunoista käsiin
tulleet haavat enää kutise. J
Aquilaa on korjailtu,
sen varusteita on uusittu ja uutta tekniikkaa on rakenneltu vuoden 2009 jälkeen
huomattava määrä. Kaikki työ on pyritty tekemään talkoovoimin. Vetolaitteen
läpivientikumin vaihdon ja uuden moottorin asentamisen teki ammattimies
(moottorin asentamisessakin oma porukka oli apuna ja teki sähkötyöt,
mittaritaulun asentamisen ja konehuoneen etuseinän muuttamisen kaikkien
valmisteluun liittyvien töiden lisäksi). Keulaboksin takaseinään veistämöllä
jääneet reiät paikkasi laminoinnin ammattilainen ja isopurjeen puomipussin
ompeli paikallinen ompelija. Rakentelussa on pyritty käyttämään olemassa olevia
materiaaleja ja hukkapalojen määrä on jäänyt hetken tuumailun ansiosta varsin pieneksi.
Aquilan purjeita on uusittu myös. Vuonna 2011 hankittiin
sipoolaiselta kanssaveneilijältä käytetty isopurje ja tänä vuonna vuorossa oli
genoa. Käytetty isopurje on vanha, mutta teknisesti kunnossa. Se kävi tänä
keväänä Turussa huollossa ja palvelee Aquilaa varmaankin vielä pari vuotta, jos
ei enemmänkin. Isopurjeen alaliikin
leikkaus ei ole mallia ”lentävä”, niin kuin Aquilassa kuuluisi olla, mutta
meille amatööripurjehtijoille se kelpaa retkipurjehdukseen. Genoa tilattiin
suomalaisen Sail and Go:n kautta. Yritys teettää purjeet Puolassa ja tuo ne
Suomeen asiakkaan noudettavaksi. Purjeeseen ollaan oltu tyytyväisiä. Materiaali
on Dimension Polyant DC 55/66 ja leikkaus on radial. Tästä purjeesta on
Aquilalle moottoria vuosiksi eteenpäin.
Seuraavissa teksteissä on muutamia juttuja teknisistä parannuksista
ja ideoista, joita Aquilan omistajat ovat viimeisten vuosien aikana tehneet. On
ollut mukava huomata, että ainakin Aquilan kotisatamassa ideoiden jakaminen ja
vinkkien kertominen on ennemmin sääntö kuin poikkeus.
-Jaakko-
-Jaakko-
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti