Aquilaan hankittiin tänä vuonna Ruotsista uusi kumivene,
joka sai perälautaansa Sundsvallissa myös tunnisteen. Pelastusrenkaaseen
tarkoitettuja tarroja oli vielä jäljellä ja sellainen sopi mainiosti.
Kumiveneen hankkiminen innoitti hankkimaan myös perämoottorin.
Sellainen sattui olemaan myynnissä eräällä tutulla Aquilan kotisatamassa.
Kuvasssa näkyy myös juhannuksena valmistettu huppu.
Perämoottori tarvitsee tietysti myös telineen, sillä
veneessä sitä ei voi koko aikaa pitää paikoillaan. Aquilan kaiteisiin sopivaa
telinettä ei ollut tarjolla, joten sellainen piti valmistaa. Varastosta
löytyneistä vesivanerin paloista saatiin hetken tuumailun jälkeen sopiva teline
valmiiksi. Ongelmia oli ainoastaan eräästä vaasalaisesta mm. auto- ja vene- ja
rakennustarvikkeita myyvästä liikkeestä ostettujen ruostumattomien
keulalenkkien kanssa, joilla teline kiinnitettiin peräkaiteeseen. Keulalenkkien
mukana tulleet mutterit toimivat hienosti, mutta mutterit päätettiin kuitenkin
korvat nyloc-muttereilla kiinnityksen varmistamiseksi. Samasta liikkeestä
ostettujen nyloc-mutterreiden kierre leikkasi harmillisesti kiinni ja alkuperäiset
mutterit vaihdettiin takaisin, mutta osa kierteistä oli ehtinyt vaurioitua.
Kuvassa näkyy yksi poikki sahattu pultti, jossa mutteri ei enää liikkunut eteen
eikä taakse. Ensi kerralla kierre pitää muistaa öljytä ennen asennusta.
Biltemasta hankitusta 120mm leveästä tiikkilaudasta saatiin
tehtyä juuri sopivat levyt pentterin altaiden päälle. Venekeittiössä harvoin on
tarpeeksi laskutilaa, mutta näillä levyillä tähän ongelmaan saatiin hieman
helpotusta. Laudat on sidottu toisiinsa alapuolella olevilla rimoilla, jotka
samalla kohdistavat levyt oikeille kohdille ja pitävät ne napakasti
paikoillaan. Silloin, kun levyjä ei tarvita, ne ovat remmillä kiinnitettyinä
kulkuaukon portaiden alla. Kuvissa näkyy myös tänä vuonna asennettu tukeva
hana. Vanhat pentterin ja vessan hanat olivat mallia Biltema, joiden ongelmana
on se, että jos joku kerran kääntää hanan liian tiukasti kiinni, niin sen
jälkeen hana ei enää pidä kunnolla. Toinen syy hanan vaihtamiseen oli se, että
paineistetun merivesijärjestelmän myötä tarvittiin kaksipuolinen hana. Aquilan hana löytyi kirpputorilta eikä siihen
tarvinnut uusia muuta kuin oksan päässä oleva sihti.
Vessan hana vaihdettiin pentterin hanan kanssa yhtä aikaa.
Nyt vessassakin voi säästää makeaa vettä esim. käsienpesun yhteydessä
käyttämällä merivettä. Tämän hana löytyi lyhyen kyselykierroksen jälkeen
Aquilan miehistön tutuilta seurakavereilta. Hekin olivat vaihtaneet veneensä
hanan, toisesa syystä tosin, ja tämä hana oli jäänyt autotallin hyllylle
pölyttymään. Maksuvälineenä toimi pari Aquilasta ylimääräiseksi jäänyttä
hätärakettia.
Kannen läpi kulkevan maston ongelma on usein ja varsinkin maston vanhetessa se, että vettä tulee välillä sisällekin.
Aquilan maston tiivistäminen on ollut pitkä projekti.
Vuotokohtia on mietitty ja vähitellen eliminoitu yksi kerrallaan. Aivan
ensimmäisenä vaihdettiin vuonna 2010 kauluksen päälle tuleva pressu. Vuosi
sitten kannen läpiviennin yläpuolella mastoon sisälle piti laskea tarkoituksen
mukainen tiivistysaine, mutta tuolloin huomattiin, että maston sisällä oleva
alkuperäinen laippa oli vuosien aikana valunut kymmeniä senttejä alaspäin.
Projekti sai reikien poraamisen jälkeen odottaa seuraavaa kautta. Tänä keväänä
ennen maston pystyttämistä laippa saatiin työnnettyä oikealle kohdalle ja kun
olosuhteiden tiedettiin olevan tarpeeksi kuivat, maston sisälle laskettiin
epoksitiivistysaine. Myöhemmin tiivistysaine laskettiin myös purjeuraan ja
kikkatangon helan ympäristö tiivistettiin vielä uudelleen. Nyt masto on saatu
niin tiiviiksi, että purjeurasta tulee salongin pöydälle pari tippaa
rankkasateella tai jos aalto lyö kannella mastolle asti. Viimeinen
vuotokohtakin on jo paikallistettu em. helan alapuolelle. Me hankimme
tiivistysaineen ja ohjeet Jotiko Marinesta, mutta muitakin ja ehkä
edullisempiakin paikkoja varmasti on.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti