sunnuntai 4. elokuuta 2013

Savonlinna 22.7. - Porosalmi - Unnukka 23.7. - Kuopio 24.7.

Sade ja navakka N-tuuli 10-12 m/s jatkui läpi yön ja edelleen aamupäivällä, joten päätimme siirtää starttia iltapäivän puolelle. Täydensimme vielä vesi- ja muonavarastoja ja Heikki kävi tutkimassa paikallisen venetarviketarjonnan (kehno tarjonta kävelymatkan päässä vierassatamista).
Sääennustetta seuraten irroitimme köydet klo 13.30. Päivän tavoite oli purjehtia mahdollisimman paljon, kokea Linnansaaren kansallispuiston sivuutus ja saapua illalla Porosalmen vieraslaituriin (satama 4773).

Savonlinnasta pohjoiseen päin mentäessä kierretään Olavinlinna vastapäivään ja vastavirtaan sekä mennään läpi kahdesta avattavasta sillasta. Siltojen avaus tilataan puhelimitse.

Nostosillat Savonlinnassa
Suunnittelimme ennakkoon rantautuvamme Linnansaareen, mutta aika ei tällä kertaa riittänyt siihen seikkailuun. Päivän parhaat kryyssäysosuudet koettiin Haukivedellä ennen Linnansaaren kansallispuistoaluetta. Sanni innostui pitkän tovin veivaamaan ruoria ja koko miehistö sai paljon venda-harjoitusta tulevia reissuja varten.
Porosalmen suojaisaan, väylän päässä sijaitsevaan vieraslaituriin saavuimme illansuussa klo 20, juuri ennen ukkos- ja sadekuuroja. Oli kiva kokemus tulla Aquilalla paikkaan, josta on lähdetty kesällä soutamaan tai talvella luistelemaan. Legin pituus 26 mpk.

23.7. Päivän reitti Porosalmi - Taipaleen kanava, Varkaus - Leppävirta, Unnukan ranta (satama 4846)
Taipaleen kanavan sulutuksessa oli hieman ruuhkaa, kiinteät kiinnityspollarit (kiinnitys keulasta), virtaus melko voimakas.
Jaakon kummipoika ottaa rennosti.
Kalaa sen olla pitää., vaikka säilykkeenä!

24.7. Lähtö Unnukan rannasta aamupäivällä aurinkoisessa säässä. Päivän motto: "Illaksi Kuopioon."
Päivän legi, 33 mpk, ajettiin koko matka koneella.

Matkan varrella, Leppävirran kohdalla, hinasimme konevikaisen purjeveneen lähellä olleen tankkauspisteen laituriin.
Konnuksen kanavan läpimeno oli 0,5m korkeuserosta johtuen helppo.
Puutossalmen lossille tultaessa, väylän mutkassa vastaan tuli hinaajan vetämä tukkilautta. Aquilan päällikkö hidasti vauhtia ja koko miehistö tehosti tähystystä mahdollisten irtotukkien varalta.

Kuopioon tullessa pysähdyimme tutustumassa ja tankkaamassa Maljalahden tankkauspisteellä, mistä matka jatkui kohti KuoPs Pirttiniemeä.
Aquila saapui Pirttiniemeen, siirtoseikkailu päättyi 24.7. klo 19.