keskiviikko 22. elokuuta 2012

Skuleberget

Jos aikoo Höga Kustenilla vieraillessa pysähtyä Dockstassa, kannattaa valita poutapäivä, sillä Skuleberget on näkemisen ja kokemisen arvoinen paikka. Aquilan miehistö lähti satamanhoitajan antaman vinkin perusteella käymään Skulebergetillä. Dockstan kylä on aivan vierasvenesataman vieressä. Kylällä on ruokakauppa, parturi ja muutamia muita pieniä putiikkeja. Valtatie E4 kulkee vierasvenesataman ohitse ja lähin bussipysäkki on muutaman sadan metrin päässä. Docksta on hyvä vaihtoehto myös veneen miehistönvaihtoja ajatellen.

Skulebergetille on noin puolen tunnin kävely Dockstan kylältä. Vaihtoehtoina on kävellä E4:n vieressä kulkevaa rauhallista tietä pohjoiseen aina Skulebergetin luontoasemalle asti tai kääntyä kylän jälkeen vasemmalle ja kävellä tuolihissiasemalle. Aquilan miehistö valitsi tuolihissin.

Tuolihissillä pääsee luonnollisesti ylös ja alas. Me ostimme liput vain toiseen suuntaan, sillä tarkoituksena oli kävellä jotakin reittiä alas takaisin kylälle.

Skulebergetin huippu kohoaa 294 metrin korkeuteen nykyisestä merenpinnan tasosta. Huippua reunustaa maailman korkein rantaviiva, joka kohoaa 286 metrin korkeuteen. Rantaviiva on valaistu sinisin valoin, jotka näkyvät pimeällä hyvin E4-valtatielle.

Näkymä vuorelta on huikea ja juuri tämän vuoksi kannattaa valita sellainen päivä, että näkyvyys on hyvä eikä sade ja märkä maasto tee patikoinnista turhan hankalaa.

Huipulta lähtee kaksi polkua alas luontoasemalle. 3,5 kilometrin reitti kiertää pohjoisen kautta ja on helppokulkuinen. 600 metrin reitti laskeutuu jyrjännettä alas suoraan luontoasemalla. Lyhyen reitin varrella on luola, joka myös on näkemisen arvoinen. Luolan suulta maisemia katsellessa on hieman vaikeaa ymmärtää, että tuhansia vuosia sitten meri on huuhtonut luolan suuta ja nyt meri näkyy kaunana alhaalla.

Ennen alaspäin kapuamista miehistö nautti lounaan huipulla olevan kahvilan aurinkoisella terassilla.

Reitin varrella on kerrottu maankohoamisesta ja esitetty edessä avautuva maisema eri aikakausina.

Alas meneminen on todellakin kapuamista. Polku on hyvin merkattu, mutta todella jyrkkä. Välillä loikitaan kiveltä kivelle, välillä otetaan tukea polun viereen laitetusta kettingistä ja toisin paikoin laskeudutaan lähes pystysuoria porrasaskelmia pitkin. Kulkeepa tätä reittiä sitten ylös tai alas, kannattaa ehdottomasti laittaa tukevat kengät jalkaan. Polku ei sovi perheen pienimmille eikä huonojalkaisille aikuisille.

Aquilan miehistö arvioi, että 600 metrin matkalla pudotusta oli noin 250 metriä. Jaloissa tunsi kiivenneensä alaspäin.

Alhaalla sijaitsevalla luontoasemalla on kerrottu Höga Kustenin eri kohteista ja niiden geologisesta historiasta. Näyttelystä sai mielenkiintoista tietoa mm. Aquilan aikaisemmasta kohteesta Trysyndasta . Aquilan miehistö suosittelee luontoasemalla vierailua. Skulebergetiin kannattaa käydä tutustumassa myös osoitteessa www.skuleberget.com.