perjantai 7. kesäkuuta 2013

S-vetolaitteen stefan vaihtaminen

Aquilan s-vetolaitteessa on viimeisten reissujen aikana havaittu pientä öljyvuotoa. Kirkasta öljyä on valunut moottorin vauhtipyörän kotelon alapinnasta konehuoneen pohjalle muutamia tippoja. Epäilyjen perusteella päätettiin vaihtaa vetolaitteen ylemmän vaaka-akselin stefa. Homma annettiin paikalliselle huoltomiehelle, koska oma aika ei riittänyt ja homma vaati erityisosaamista, sillä vene oli jo vedessä. Huoltomies tuki vetolaitteen yläpäästä kiinni ja irroitti moottorin vetolaitteesta. Tässä vaiheessa huoltomies huomasi, ettei vuodon syynä ollutkaan moottorille tulevan akselin stefa, vaan vetolaitteen laipan huono kiinnitys. Laippa ei ollut kokonaan irti, mutta kiinnitysruuvit olivat aavistuksen löysällä ja öljy pääsi valumaan pultinrei'istä. Koska stefa oli jo hankittu, vaihdettiin se joka tapauksessa ja vetolaitteen laippa kiinnitettiin huolellisesti.

Vuotanut öljy valui vauhtipyörän koteloon ja sieltä konehuoneen pohjalle.

Comfortinan konehuoneeseen pääsen hyvin käsiksi, kun purkaa perähytin seinän pois. Portaiden puolelta koneen saa vedettyä suoraan eteenpäin.

Vetolaite tuettiin huolellisesti remontin ajaksi.
 

3 kommenttia:

  1. Moi
    miten ja mistä tuo vetolaite tuettiin?

    VastaaPoista
  2. Vetolaitte tuettiin yhdestä vetolaitteen kannen pultista.

    VastaaPoista
  3. Hyvä jos onnistui. Meillä hakusessa yritys jolla olisi tarjota Volvo Penta vetolaitteet. Meidän pitäisi oma vene saada kuntoon niin, että päästään taas saaristoon. Mieluiten jo juhannukseksi.

    VastaaPoista