sunnuntai 29. syyskuuta 2013

Aquilan talvitelakointi 2013



Jaakko toi Aquilan venepukin ja telakointitarpeet Kuopioon lavettikyydillä 12.9.
 
 
 
 
 
Talvitelakointi aloitettiin tänä vuonna 15.9. purjeiden sekä juoksevan rikin irroituksella.

Parin seuraavan iltapäivän ja illan aikana veneen irtaimisto kuskattiin Hannan ja Heikin huusholliin pesuun ja huoltoon.  Tavarat pakataan talvisäilöön loka-huhtikuun ajalle niille vuokrattuun lämpimään ja puhtaaseen, 2 m2 kokoiseen varastoon.






 
Maston irroitus ja rungon nosto vedestä tehtiin la 21.9. tyynessä sekä pilvisessä mutta sateettomassa säässä nauttien kiireettömästä harrastepäivästä. Pursiseuran talkoohenkiset kokeneemmat jäsenet auttoivat aamutuimaan mastolaiturin Hiab-nosturilla Aquilan pitkänhuiskean maston turvallisesti talvitelakkaan.

Masto telakoitiin paikallisen metallisepän hitsaamille jämäköille mastopukeille. 
Niiden viimeistely tehtiin edellisillan hämärässä, autonvalojen loisteessa. Onneksi sääennuste ei pitänyt tällä kertaa paikkaansa. Niinpä sinkkimaali ehti kuivua nostoaamuun mennessä ja putkieristeestä leikattiin juuri passelit pehmusteet. Mastotelakka saa lähipäivinä vanhasta pressusta modifioidun talvipeitteen.






Muutama muukin venekunta on liittynyt osakkaaksi uuteen telinekimppaan.

Mastot ja puomit talvipaketissa
 
Aquilan ja parin muun veneen noston teki paikallinen nostokoneammattilainen. Kaikki veneet nostettiin rauhallisesti toisia venekuntia auttaen. Viimeisen veneen noston jälkeen oli vielä vuorossa pohjan pesu ja rungon yleistarkistus.
 



 Tämän talven venepaikka on hyvin tuulensuojassa; mutta ympärillä on  isoja mäntyjä, joten puista tulevaa roskaa on kannella paljon! Kansi peittyi käpyihin ynnä havunneulasiin ja värjäytyi sateen avustamana punaruskean läikikkääksi, sehän on syksyn muotiväri! Mutta millä väri lähtisi vaaleasta ja karheasta kannesta?

Noa-pressukehikon kasaaminen sujui ripeästi yhden iltapäivän aikana.
 
Upouusi venepeite (Oceanflex 250g/m2 8m x 12m) asettui hyvin Noan päälle. Nyt on mukava tehdä loput syyshuollot ja kunnostukset sekä talven ajan projektit kuivassa pressun alla. Kirkkaan peitteen etuna on se, että luonnonvalo pääsee kivasti myös sisätiloihin.
 

 
 
Veneen akut ladattiin maasähkölaturilla täyteen ja varastoitiin lämpimään. Ylläpitolataus tehdään talvikaudella parin kuukauden välein. 
 
 
Samalla listattiin syksyn ja talven aikana toteutettavat, yhteistuumin tarpeelliseksi todetut sisätilojen ja varusteiden sekä kannen ulkopuoliset huoltokohteet.
Suunnitelmissa ovat mm. kansiventtiilien putsaus, ulkotiikkien kunnostus, karttakotelon modifiointi, pentterin ja salongin turkkilevyjen uusinta sekä salongin ja keulahytän puuosien huoltotyöt. Septijärjestelmä saa talven aikana uudet letkut, myös wc:n ja pentterin läpivientien poistoletkut uusitaan.  
Juoksevasta rikistä uusitaan köysilukot sekä maston juuren muutama köysipylpyrä. Keulahyttiin asennetaan 12v kiinteä pistoke mm. kylmälaukkua varten. Kaiun (Echopilot FLS Bronze) anturi murtui nostoliinan hipaistua sitä! Uuden anturin etsintä on alkanut. Asennus toteutetaan keväällä.
 
 

 

1 kommentti:

  1. Juttelin kerran armeijan kapiaisen kanssa akkujen säilytyksestä ja hän sanoi, että akkujen käyttöikä pitenee, jos niitä säilytetään kylmässä hyvin ladattuina. Sanoivat säilyttävänsä armeijan radiopuhelin- ym. akkuja pakastimessa !
    Tiedä sitten ...minä pidän veneen akut talven veneessä ja lataan silloin tällöin automaattisella maasähkölaturilla.

    VastaaPoista