keskiviikko 22. heinäkuuta 2015

Peräsimen ja ruoritolpan kunnostus


Peräsimen sekä ruoritolpan kunnostusprojekti oli hautunut mielessämme jo parin vuoden ajan. Peräsin oli vuosien saatossa vettynyt, mutta päällisin puolin, etenkin saumoiltaan ehjä. Keväisin vettymisen huomasi alanurkasta tippuvasta vedestä.
Skegin alalaakerina toimiva messinkiholkki oli kulunut jo hieman väljäksi ja vannasputken alapään stefa oli huonokuntoinen.

Vene telakoitiin perä laiturin kannen kohdalle. Tarvitsi vain irroittaa pari laiturin kansilankkua ja näin peräsin saatiin hallitusti laskettua riittävän alas. 



Peräsin irroitettiin heti veneen ylösnoston jälkeen, talvitelakkakauden toisena päivänä.

Ylävannas oli täysin moitteettomassa kunnossa. Siihen uusittiin peräboxin puolella oleva rasvanippa.

Alavannas peräboxin puolelta. Tähän uusittiin stefa (52 x 35 x 7 mm) ja rasvanippa. Molemmat löytyivät paikallisesta laakeriliikkeestä. Stefan sisällä olevan jousen tulee olla rst.

Alavannas vesilinjan alapuolelta. Oli juuri sopiva hetki kunnostaa nämä vedenalaiset osat, sillä stefa oli täysin kovettunut ja murtunut. 

Metalliosien putsaus tehtiin taltan terällä ja vesihiomapaperilla. Uuden stefan mitta 52 x 35 x 7 mm. Lasikuitupinnat hiottiin ja primeroitiin (3 kerrosta). Lopuksi kuidun ja vannasputken välinen sauma täytettiin Sika 291-massalla.

Peräsimen kuivatuksen sekä lasikuitu- ja primerointityöt teki paikallinen venepuuseppä (syyskuu - maaliskuu). Aluksi peräsimeen porattiin oksaporalla muutamia reikiä. Näin voitiin todeta sisärakenteen olevan ehjä, vaikkakin märkä. Kuivatusvaihe kesti halliolosuhteissa nelisen kuukautta. Tämän jälkeen pinta hiottiin kuidulle vahvistuslaminointia ja saumojen epoksointia varten.



Oksaporalla koepala

Peräsimen alatuennan eli skegin koneistuksen teki Helinin konepaja.


Peräsinakselin välitysvipu maalattiin uudelleen ja samalla uusittiin kiinnityspultit (sinkityt). Kierteisiin ja nyloc-muttereihin suihkautettiin terva-spray.






Uusien stefojen asennuksessa käytimme liukasteena rypsiöljyä. Vannasputken rasvanippa uusittiin ja vannas täytettiin vaseliinilla. Täytön loppuvaiheessa, vannasputken täytyttyä, ylästefa pyrki hieman nousemaan. Tähän auttoi nipan irroitus ja stefan kevyt kopsutus (kumivasara + puupalikka) takaisin uran pohjaan.


Ennen asennusta ympäröivät pinnat hiottiin ja primeroitiin (3 kerrosta) uudelleen.



Skegin asennuksessa käytettiin 2-komp. hartsimassaa. Tätä massaa käyttää mm. Bella-veneet Oy kannen ja rungon liitoksessa.



Noin 10 vrk:n kuivumisen jälkeen hartsimassasauman päälle laitettiin vielä täytteeksi Sika 291.


Peräsimen kunnostamisen yhteydessä kunnostettiin myös pedestaali. Akseleiden liikkeessä oli havaittu pientä jumiutumista ja toisaalta häiritsevää välystä. Syy haluttiin selvittää.


Ensin hammaspinnat puhdistettiin huolellisesti, jotta ne voitiin tarkastaa.




Pystyakselin ylälaakerissa havittiin pieni välys. Nyt oli sopiva hetki vaihtaa se. Vanha laakeri nousi helposti pois akselin päästä pienellä ulosvetäjällä. Ylälaakeria irroitettasssa pystyakseli kannattaa tukea alhaalta, jottei akseli tipahda holtittomasti laakerin irrotessa. Uusi laakeri löytyi paikallisesta laakeriliikkeestä. Purjeveneen varustelu ja korjaaminen ei aina ole kallista. Tällä kertaa rst-laakeri, jonka alkuperäinen hinta oli hieman alle 100 euroa, saatiin reilulla 10 eurolla. Vaaka-akselin todettiin olevan kunnossa. Sen laakereissa ei havaittu välystä.



Puhdistetut hammaspinnat rasvattiin huolellisesti.

Lopuksi hampaiden välys säädettiin sopivaksi pystyakselin ja hammaslevyn väliin laitettavilla shimmilevyillä. Hankimme shimmilevyjä muutamaa eri kokoa. Levyt löytyivät kuopiolaisesta laakeriliikkeestä. Kun oikea välys löytyi, laitettiin kiinnityspulttiin kierrelukitetta ja pultti kiristettiin sopivaan tiukkuuteen.

Oman sekä ammatti-ihmisten tekemän työn osalta peräsimen remontti onnistui hyvin. Peräsimen ja pedestaalin rakenne on nyt omistajille tuttu ja kokonaisuuden tiedetään olevan kunnossa. Peräsinlavan vettymiseen ja kääntömekanismin välyksiin kannattaa reagoida ajoissa. Netistä löytyy useita tarinoita, joissa esimerkiksi pedestaalia avattaessa on havaittu, että laakerit ovat rikkoutuneet täysin sisään vuotaneen meriveden vuoksi.

1 kommentti:

  1. Hei,
    olisin kysynyt, miten saitte pultit kiinni siten, ettei skegiin pääse vettä. Minulla on C32:ssa pientä veden vuotoa skegin metallihelan saumakohdissa olevista hiushalkeamista, enkä tiedä, miten saisin veden kertymisen estettyä. Olisin kiitollinen kaikista kommenteista.

    VastaaPoista